اين شرك نيست چون شرك يعني غير خدا را پرستيدن يا غير خدا را مستقلّ از
خدا، مؤثّر در كاري دانستن يا خدا را در انجام كاري محتاج موجودي ديگر
دانستن. لذا واسطه قرار دادن يك موجود بين خودمان و خدا را ابداً نمي توان
شرك دانست. چون معناي واسطه بودن اين است كه او هيچ استقلالي در اعطاء
ندارد بلكه صرفاً كانالي است براي اين كه فيض خدا به موجود ديگري برسد.
مثلاً خاك واسطه است تا روزي مردم از طرف خدا به آنها برسد. يا پدر و مادر
واسطه اند تا شخصي از خدا فيض وجود بگيرد.
يا پزشك و دارو واسطه اند تا
مردم از خدا شفا بگيرند. و ... تـوسـل به شخصيت هاى آبرومند معنوى كه در
نزد خدا از مقام و حرمت خاصى برخوردارند , به منظور نيل به مقام قرب الهى
و.. از صدر اسلام مورد پذيرش و رفتار صحابه پيامبر بوده است كه مطالب
وشواهد دراين رابطه زياد است كه به جهت احترا ز ازطولاني شدن مطلب و رعايت
اختصار فقط ازباب نمونه به آيه وحديثي دراين رابطه تمسك مي جويم.
- احمد بن حنبل در مسند خود از عثمان بن حنيف , چنين روايت مى كند :
ان
رجـلا ضرير البصر اتى النبى صلى اللّه عليه [ و آله ] و سلم فقال ادع اللّهان يعافينى , قال : ان شئت دعوت لك و ان شئت اخرت ذاك فهو خير , فقال :
ادعه . فامره ان يتوضا فيحسن وضوئه فيصلى ركعتين و يدعو بهذا الدعاء .
الـلـهـم انى اسئلك و اتوجه اليك بنبيك محمد نبى الرحمه يا محمد انى توجهت
بك الى ربى فى حاجتى هذه , فتقضى لى اللهم شفعه فى ؛ مردى نابينا نزد
پيامبر گرامى آمد و گفت :
از خدا بخواه تا مرا عافيت بخشد . پيامبر فرمود :
اگر مى خواهى دعا نمايم و اگر مايل هستى به تاخير مى اندازم و اين بهتر
باشد . مرد نابينا عرض كرد : دعا بفرما . پيامبر گرامى او را فرمان داد تا
وضو بگيرد و در وضوى خود دقت نمايد و دو ركعت نماز بگزارد و ايـن چنين دعا
كند :پروردگارا من از تو درخواست مى كنم و به وسيله محمد , پيامبر رحمت به
تو روى مى آورم . اى مـحمد من در مورد نيازم به وسيله تو به پروردگار خويش
متوجه مى شوم تا حجتم را برآورده فرمايى . خدايا او را شفيع من گردان .
درستى اين روايت , مورد اتفاق محدثان است بطورى كه حاكم نيشابورى در مستدرك,پس از نقل حـديث ياد شده , آن را به عنوان حديث صحيح توصيف مى كند و ابن
ماجه نيزبه نقل از ابواسحاق مـى گـويـد :
ايـن روايتى صحيح است و ترمذى در
كتاب ابواب الادعيه صحت اين روايت را تاييد مى نمايد . و مـحـمد نسيب
الرفاعى نيز دركتاب التوصل الى حقيقه التوسل مى گويد : لا شك ان هذا
الـحـديث صحيح و مشهور ... و قد ثبت فيه بلا شك و لا ريب ارتداد بصرالاعمى
بدعاء رسول اللّه صلى الله عليه [ و آله ] و سلم له ؛ ترديدى نيست كه اين
حديث , صحيح و مشهور است ... و در اين روايت , ثابت شده است كه با دعاى
رسول خدا صلى اللّه عليه و آله بينايى آن مرد نابينا , به وى بازگشت . از
ايـن روايت به خوبى روشن مى شود كه توسل به پيامبر گرامى , به منظور
برآورده شدن نياز به وسيله وى , جايز است , بلكه رسول خدا آن مرد نابينا رافرمان دادتا آنگونه دعا كند . و با وسيله قرار دادن پيامبر بين خود و خدا ,از پروردگارجهان درخواست نمايد . و اين معنا همان توسل به اولياى الهى و
عزيزان درگاه خداوند است.
ونيز درزيارت جامعه كبيره آمده است:
«وبكم ينفّس الهمّ و يكشف الضرّ»؛( مفاتيح الجنان، ص 909.) «به وسيله شما اندوه را بيرون ميبرد و سختي را برطرف ميسازد».
ويا اين كه حضرت يوسف ع مي گويد: پيراهن مرا ببريد و بر ديدگان پدرم
بيفكنيد تا او بينايي خودرا باز يابد. (يوسف (12) آيه 92.) يعقوب نيز
پيراهن يوسف را كه بافته جدا تافته اي نبود، بر ديدگان خود مي افكند و در
همان دم بينايي خود را باز مي يابد. قرآن مي فرمايد:
«فلما ان جاء البشير القاه علي وجهه فارتد بصيرا». (همان، آيه 96)
درنتيجه در هر كاري، وسيله خاصي ممكن است مؤثر باشد.( از امام صادق (ع)
آمده:«ابي الله ان يجري الاشياء الا باسبابها»؛ (بحار الانوار، ج 2، ص 90.
نشر دار الاحياء لتراث العربي، بيروت، 1403 ش.) «خدا ابا دارد كه كارها
بدون سبب و علت و واسطه جريان پيدا كند». پس خداوند براي هر كاري واسطه
قرار داده است. در قرآن درباره توسل آمده: «و ابتغوا اليه الوسيله»؛ (مائده(5) آيه 35) «وسيله اي براي تقرب به خدا جست و جو نماييد». ) در اموري
مانند آنچه در پرسش آمده، توسل به معصومان (ع)وطلب شفا و..وحاجت ازآنان
بهترين راهكار براي دريافت فيض خداوند است. اين بيان، با توحيد هيچ گونه
تعارضي ندارد؛ زيرا مومنان با توسل به اهل بيت (ع) حاجات خود را از خداوند
مي خواهند. خداوند حاجت هاي آنان را برآورده كرده و مشكلات شان را برطرف ميسازد.
اهل بيت تنها واسطه و وسيله كارند. البته ممكن است امامان معصوم (ع)بر اساس تصرف تكويني خود در اموري تصرف كنند و مثلا مريضي را شفادهد كه دراين صورت نيز به اذن خدا مريضي را شفا مي دهند. بنابراين، آنچه در پرسش
آمده است، با اين رويكرد به آساني قابل حل خواهد بود.
مي توانيد براي اطمئان زيادتر در اين رابطه به يكي از حرم ها مانند حرم امام رضا عليه السلام رفته به بخش شفايافتگان مراجعه نماييد و اسم وآدرس افراد متعددي كه در حرم شفا يافته و بيماري صعب العلاجشان كه اسناد و گواهيهاي معتبر پزشكي بر آن ها دلالت دارد ، به عنايت حضرت ثامن الحجج عليه السلام بر طرف گرديده را به اسم آدرس بشناسيد و جوياي خودشان و محل سكونتشان گرديد ..
فقط براي خدا...