ماهيت مرگ از نظر قرآن
بحث معاد را كه در جلسه پيش شروع كرديم ، ضمنا بهانهاي شد براي من كه بيشتر روي آن مطالعه كنم و در جلسهاي كه در مسجد هدايت براي صحبت ميروم ، در آنجا هم مبحث معاد را طرح كردم ولي البته در يك سطح عموميتر و مقرونتر به نصيحت و موعظه ، يعني آميخته به بحثهاي موعظهاي .
همان طوري كه در جلسه پيش صحبت شد ، ما به مسأله معاد به تعبير قرآن بايد ايمان و بالاتر ، ايقان داشته باشيم و آنقدر مسأله معاد مسأله بغرنج و پيچيدهاي است كه بسياري از افراد معتقدند در باب معاد جز تعبد و تسليم راهي نيست ، يعني آنچنان اين مسأله براي بشر مجهول است نه اينكه ممتنع است كه ما جز از طريق تعبد و تسليم به گفته پيغمبر و وحي راهي براي قبولش نداريم . ولي بدون شك بشر براي درك مسأله معاد تلاشهايي هم از طريق علم و عقل خودش كرده است . ما در اينجا موظفيم اول قبل از آنكه دنبال تلاشهاي علمي و عقلي و فلسفي برويم كه چگونه تلاش كردهاند و بدون هيچ گونه جانبداري از هيچ نظري گفته خود قرآن را در باب معاد طرح كنيم ولي همه جانبه طرح كنيم ، ببينيم كه اساسا قرآن معاد را چگونه طرح و بيان كرده است ، بعد برويم دنبال تلاشها ، چون تا آنجا كه من خودم مطالعه كردهام ، ميبينم تلاشهايي كه محدثين ( يعني آنهايي كه ذوقشان ذوق محدثين و فقهاست ) به يك شكل ، حكما و فلاسفه به يك شكل و علماي جديد به شكل ديگر كردهان د ، همه يك نوع مطالعات يكجانبه است ، يعني مثلا قسمتي از آيات قرآن كه با نظريه آنها انطباق بهتري داشته است ، همان را گرفته و دنبال كردهاند و حال آنكه يك قسمت را گرفتن و يك قسمت را رها كردن مشكل را حل نميكند .