معرفی وبلاگ
بسم الله الرحمن الرحیم سلام یک سری اطلاعات که مضمر ثمر برای تمامی افراد میباشد تقدیم میکنیم.
دسته
دوستان
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 59148
تعداد نوشته ها : 282
تعداد نظرات : 12
 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ
Rss
طراح قالب
 

خلقت " آدم " در قرآن

من چند سال پيش مقاله‏اي در " مكتب تشيع " نوشتم تحت عنوان " قرآن‏  و مسأله‏اي از حيات ". آنجا راجع به خلقت " آدم " بحث كردم ،  راجع به اين جهت كه در قرآن موضوع خلقت " آدم " آمده است - و اين هم‏  يكي از عجايب قرآن است

- نه به عنوان يك مسأله توحيدي ، بلكه به عنوان‏  يك مسأله اخلاقي ، نگفته است كه چون آدم ابوالبشري در عالم بوده است ،  پس خدايي بوده است كه [ خلقت ] انسانها را شروع كرده است .

 قصه آدم‏  در قرآن كريم هست ولي يك ذره از اين قصه به عنوان آيتي از خداشناسي و  توحيد نيست ، بلكه به عنوان درس عبرتي است از اينكه ببنيد مثلا تكبر چه‏  مي‏كند كه شيطان تكبر كرد ، ببينيد حرص چه مي‏كند كه آدم حرص ورزيد ، به‏  عنوان يك درس آموزنده اخلاقي ، نه يك درس توحيدي ، اما خلقت ساير  انسانها را به عنوان يك درس توحيدي ذكر مي‏كند ، يعني همين خلقتي كه الان‏
ما پيدا مي‏كنيم ، همين كه انسان " نطفه " است ، بعد از نطفه به تعبير  قرآن " علقه " مي‏شود ، " مضغه " مي‏شود ، استخوانها برايش پيدا مي‏شود  ، گوشت برايش پيدا مي‏شود ، بعد به تعبير قرآن " « خلقا اخر »" مي‏شود  ،  

. يك موجود زنده انساني مي‏شود ، همينها را به عنوان نشانه‏هاي‏  خداشناسي ذكر مي‏كند . خدايي هست به دليل اينكه نطفه‏اي انسان مي‏شود ، نه‏  خدايي هست به دليل اينكه آدم ابوالبشر بوده است . ( قرآن ) هيچ وقت‏  سراغ روز اول نمي‏رود ، نه در مجموع عالم و نه در يك يك اجزاي عالم .
پس ما نبايد اين طور بحث كنيم كه مجموع عالم اولي دارد يا ندارد ؟

 فلاسفه مي‏گويند محال است عالم اول داشته باشد ، و من خيال نمي‏كنم علم‏  امروز هم خلاف آن را ثابت كرده باشد و بگويد خير ، ثابت شده كه عالم‏  روز اولي داشته است كه قبل از روز اول ، نيستي مطلق بوده است .


دسته ها : اخلاقي
X