معرفی وبلاگ
بسم الله الرحمن الرحیم سلام یک سری اطلاعات که مضمر ثمر برای تمامی افراد میباشد تقدیم میکنیم.
دسته
دوستان
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 60148
تعداد نوشته ها : 282
تعداد نظرات : 12
 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ
Rss
طراح قالب

  مفهوم اجتهاد

مرحوم آقاي حجت يكوقت حرف خيلي خوبي درباب اجتهاد زد . گفت :

اجتهاد واقعي اينست كه وقتي يك مسأله جديد كه انسان هيچ سابقه ذهني‏

ندارد و در هيچ كتابي طرح نشده به او عرضه شد ، فورا بتواند اصول را به طور صحيح تطبيق كند و استنتاج نمايد ، والا

انسان مسائل را از " جواهر " ياد گرفته باشد ، مقدمه و نتيجه ( صغري و

كبري و نتيجه ) همه را گفته‏اند ، او فقط ياد مي‏گيرد [ و مي‏گويد ] من‏

فهميدم صاحب " جواهر " چنين مي‏گويد ، بله ، من هم نظر او را انتخاب‏

كردم ، اين اجتهاد نيست ، همين كاري كه اكثر مي‏كنند . اجتهاد ، ابتكار

است و اينكه انسان خودش رد فرع بر اصل بكند . و لهذا مجتهد واقعي در هر

علمي همين طور است . هميشه مجتهدها عده‏اي از مقلدها هستند ، مقلدهايي در

سطح بالاتر . شما مي‏بينيد در هر چند قرن يك نفر پيدا مي‏شود كه اصولي را

تغيير مي‏دهد ، اصول ديگري به جاي آن مي‏آورد و قواعد تازه‏اي [ ابداع مي‏كند

] ، بعد همه مجتهدها از او پيروي مي‏كنند . مجتهد اصلي همان يكي است ،

بقيه مقلدهايي به صورت مجتهد هستند كه از اين مقلدهاي معمولي كمي‏

بالاترند . مجتهد واقعي در هر علمي همين جور است . در ادبيات اين جور

است ، در فلسفه و منطق اين جور است ، در فقه و اصول اينجور است ، در

فيزيك و رياضيات اينجور است . شما مي‏بينيد در فيزيك ، يك نفر مي‏آيد

يك مكتب فيزيكي مي‏آورد ، بعد تمام علماي فيزيك تابع او هستند . اين را

كه مكتب جديدي مي‏آورد و مكتب قابل قبولي هم مي‏آورد كه افكار را تابع‏

فكر خودش مي‏كند بايد گفت مجتهد واقعي .

ولي تفكر بدون تعليم و تعلم امكان پذير نيست . مايه اصلي تفكر ، تعليم‏

و تعلم است . ( البته ما تفكرهاي عقلاني را داريم مي‏گوئيم و به مسأله وحي‏

فعلا كاري نداريم ) . و اينكه در اسلام دارد كه تفكر عبادت است غير از

اينست كه تعلم عبادت است . اين دو مسأله است . ما يكي درباب تعليم و تعلم داريم كه تعليم عبادت است ،

تعلم عبادت است ، و يكي درباب تفكر داريم كه تفكر عبادت است ، و

آنچه درباب تفكر داريم بيشتر است از آنچه كه در باب تعلم داريم . مثلا

: « افضل العبادش التفكر » ( 1 ) . يا : « لا عبادش كالتفكر » ( 2 ) . يا

: « كان اكثر عبادش ابي ذر التفكر » ( 3 ) . و در اين زمينه البته خيلي‏

هست ، و اين غير از مسأله تعلم است . در تفكر ، گذشته از نتيجه‏اي كه‏

انسان از فكر خود مي‏گيرد ، فكر خود را رشد مي‏دهد . در قرآن راجع به تفكر

و تعقل ، مطلب زياد داريم . لزومي هم ندارد كه بخواهيم آيات قرآن در

اين زمينه را جمع بكنيم . خيلي موارد داريم كه قرآن دعوت به تفكر و تعقل‏

كرده است .

 


دسته ها : اخلاقي
X