معرفی وبلاگ
بسم الله الرحمن الرحیم سلام یک سری اطلاعات که مضمر ثمر برای تمامی افراد میباشد تقدیم میکنیم.
دسته
دوستان
دوستان
آرشیو
آمار وبلاگ
تعداد بازدید : 60119
تعداد نوشته ها : 282
تعداد نظرات : 12
 ابزارهای زیبا سازی برای سایت و وبلاگ
Rss
طراح قالب

علت تفاوت كمال در انسان با ساير موجودات

همان كساني كه ما را از وجود فرشتگان آگاه كرده‏اند ، گفته‏اند كه‏

فرشتگان موجوداتي هستند كه از عقل محض آفريده شده‏اند ، از انديشه و فكر محض آفريده شده‏اند ، يعني در آنها هيچ جنبه‏

خاكي ، مادي ، شهواني ، غضبي و مانند اينها وجود ندارد ، همچنانكه‏

حيوانات ، صرفا خاكي هستند و از آنچه قرآن ، آن را روح خدايي معرفي‏

مي‏كند ، بي‏بهره‏اند و اين انسان است كه موجودي است مركب از آنچه در

فرشتگان وجود دارد و از آنچه در خاكيان موجود است ، هم ملكوتي است و هم‏

ملكي ، هم علوي است و هم سفلي . اين تعبير در متن حديثي است كه در اصول‏

كافي آمده است و اهل تسنن هم اين حديث را ظاهرا با عبارت نزديك به آن‏

نقل كرده‏اند . مولوي در مثنوي اين حديث را به صورت شعر آورده است :

                در حديث آمد كه خلاق مجيد

                                 خلق عالم را سه گونه آفريد

بعد مي‏گويد يك گروه از نور مطلق آفريده شده‏اند و يك گروه ديگر كه‏

مقصود حيوانات است از خشم و شهوت آفريده شده اند و خدا انسان را مركب‏

آفريد . پس انسان كامل همچنانكه با يك حيوان كامل متفاوت است ( مثلا

با يك اسب در حد اعلي و ايده‏آل و به حد كمال رسيده متفاوت است ) ، با

يك فرشته كامل نيز يك گروه را جمله عقل و علم وجود

               آن فرشته است و نداند جز سجود

                                نيست اندر عنصرش حرص و هوي

             نور مطلق زنده از عشق خدا

                                يك گروه ديگر از دانش تهي

             همچو حيوان از علف در فربهي

                              او نبيند جز كه اصطبل و علف

            از شقاوت غافل است و از شرف

                            و آن سوم هست آدميزاد و بشر

           از فرشته نيمي و نيمي زخر

                           تا كدامين غالب آيد در نبرد

             زين دوگانه تا كدامين برد نرد

متفاوت است .

تفاوت انسان [ با فرشته يا حيوان ] به دليل همان تركيب ذاتش است كه‏

در قرآن آمده است : " « انا خلقنا الانسان من نطفة امشاج نبتليه »"

ما انسان را از نطفه‏اي آفريديم كه در آن مخلوطهاي زيادي وجود دارد .

مقصود اين است كه استعدادهاي زيادي به تعبير امروز در ژنهاي او هست . [

بعد مي‏فرمايد ] : انسان به مرحله‏اي رسيده است كه ما او را مورد آزمايش‏

قرار مي‏دهيم اين خيلي حرف [ مهمي ] است يعني به حدي از كمال رسيده كه‏

او را آزاد و مختار آفريديم و لايق و شايسته تكليف و آزمايش و امتحان و

نمره دادن ، قرار داديم . " « انا خلقنا الانسان من نطفة امشاج »" [

انسان را از ] نطفه‏اي كه مجموعي از مشجها يعني استعدادهاي گوناگون و

تركيبات گوناگون است ، خلق كرديم و به همين دليل او را در معرض امتحان‏

و آزمايش و پاداش و كيفر و نمره دادن قرار داديم ، ولي موجودهاي ديگر

چنين شايستگي را ندارند . " « فجعلناه سميعا بصيرا 0 انا هديناه السبيل‏

اما شاكرا و اما كفورا » "  . از اين بهتر و زيباتر ، آزادي و

اختيار انسان و ريشه و مبناي آن را نمي‏شود بيان كرد : او را مورد آزمايش‏

قرار داديم ، راه را به او نمايانديم ، آن وقت اين خود اوست كه بايد

راه خويشتن را انتخاب كند .

بنابراين ، از اين بيان قرآن معلوم مي‏شود كه " كامل انسان " به دليل‏

همين " امشاج بودن " ، با " كامل فرشته " فرق مي‏كند .


دسته ها : اخلاقي
X